Openbaar ‘vervoer’

Yup, daar is hij weer met gezaag over het publiek transport. Twee korte verhaaltjes deze keer, nu ja, dat is toch de bedoeling. Het is best mogelijk dat ik op het einde van deze post merk dat hij weer veel langer is uitgevallen dan gepland.

Story 1, we schrijven afgelopen maandag. De metro komt net aan als ik beneden op het perron arriveer, dus so far, so good. Hij rijdt vlotjes verder en vertrekt ook in volle galop vanuit Oporto, en dan komen we aan in station Carpetana … waar we niet meer weggeraken. De deuren gaan toe en een minuut of drie gebeurt er niets. Dan klinkt er een krakerig stemmetje door de luidsprekers om te vragen op de knopjes van de deuren te duwen zodat die weer open en toe gaan, want "er is blijkbaar iets mis met het sluitsysteem van de deuren". U raadde het al, er gebeurt nog steeds niets. Dat proces herhalen we een keer of drie en dan vertelt kraakstem "gelieve uit te stappen en te wachten op de volgende metro". Dat hij als iedereen is uitgestapt ineens wel kan vertrekken, daar zal ik me maar geen vragen bij stellen zeker?

Natuurlijk is het zo rond 8u30 spitsuur op de metro en onze trein zat al vrij vol. Omdat we daar een tijdje gestaan hebben, is de volgende die komt natuurlijk ook helemaal volgelopen en de mathematici onder ons weten dat ‘één volle trein + één volle trein = één overvolle trein". Dat sardientjes meer bewegingsruimte hebben in hun blikje is een understatement. Zelfs niet iedereen die op het perron stond te wachten geraakte nog op de trein en bij de volgende haltes was het credo "twee eraf, twee erop" – of een ander willekeurig getal uiteraard – wat sommige wanhopige treinreizigers ook probeerden.

Story 2, deze morgen. Ik was een kleine tien minuten later dan gewoonlijk en ik heb wel een heel slechte dag uitgekozen voor die vertraging. Die tien minuten zouden zich uiteindelijk vertalen in zo’n 50 minuten. Deze keer had ik het geluk om de metro net te zien vertrekken toen ik op het perron arriveerde, maar ja, zo’n ramp is dat niet omdat er toch om de vijf minuten een nieuwe komt … in theorie. Het viel me al snel op dat er geen ETA stond aangegeven voor de volgende en vermits dat allemaal – uiteraard – automatisch gebeurt, vond ik dat geen goed teken. Dat voorgevoel bleek na ruim zeven minuten ook bewaarheid. "Er is momenteel een technisch probleem op lijn 6 waardoor er geen treinen kunnen rijden tussen Sainz de Baranda en Pacífico. We verwachten dat deze problemen meer dan 30 minuten zullen duren." Ik ken Spanje zo’n beetje ondertussen, dus ‘meer dan 30 minuten’ kan evengoed willen zeggen ‘een uur of drie’.

Terwijl de Spanjaarden gewoon bleven staan, koos bibi eieren voor zijn geld, wandelde naar station Oporto, pakte daar lijn 5 naar Casa de Campo en vandaar lijn 10 naar Quatro Vientos, waar mijn teergeliefde bus 518 ook een halte heeft. Dat klinkt heel snel, maar het duurt wel ongeveer een half uur. En om het helemaal af te maken: als je bovenkomt in Quatro Vientos, moet je nog zo’n 200 meter naar de bushalte wandelen. Je moet het Orakel van Delphi niet zijn om te voorspellen wat er op die afstand gebeurde … inderdaad een 518 die op volle snelheid kwam voorbijgenderd.

Om deze prachtige dag af te sluiten, heb ik op de terugweg nog tien minuten stilgestaan in Alto de Extremadura wegens "een reiziger die problemen had met de politie in station Lucero". Alle redenen zijn goed zeker?

9 Responses to “Openbaar ‘vervoer’”

  1. Hopelijk blijft het bij 2 vervoerpechdagen deze week. Was toch maar “donderdag” de 13de vandaag! Hoeveel lesuren gemist en hoe reageren ze daarop in UEM?

  2. Mja, hier in den Belgique is het tegenwoordig niet veel beter op vlak van openbaar vervoer hoor.

    Ow, en ik wist niet dat mannen zichzelf ook ‘bibi’ noemden. It sounds weird. :p

  3. @ Magda: tuurlijk

    @ Vera: geen, wat in een van de komende posts nog wel duidelijk zal worden

    @ Lo Shogun: de reden dat ik er een link heb ondergestoken is niet omdat ik dacht dat de mensen de afkorting niet kennen :p

  4. Het openbaar vervoer is ook hier een ramp. Vorige week zaterdag stond ik na mijn werk in Brussel Centraal… “Alle treinen afgeschaft”. Gelukkig genoeg of ongelukkig genoeg was ik de nacht ervoor in Brussel blijven slapen, anders had ik twee keer problemen gehad…

Leave a Reply to Ive Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

two × two =

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.