Blogreclame

Dat blogs meer en meer gebruikt worden om reclame te maken – al dan niet opvallend, al dan niet doeltreffend – is geen geheim. De zogenaamde A-listbloggers krijgen bij tijd en wijlen gratis stuff in de hoop dat ze er iets (positief) op hun blog over zetten. Zelf ben ik er ook al het ‘slachtoffer’ van geworden, maar gisteren merkte ik in mijn "awaiting moderation queue" iets op dat ik nog niet was tegengekomen.

Mijn blogstatistieken leren me dat Janine de Vries via de Hoerascan van Draftlab (een applicatie van het Nederlandse reclamebureau Draft) met de zoekterm "stoppen met roken" op mijn blog kwam, meerbepaald op mijn Happy New Year-post. Daar plantte ze deze comment neer, duidelijk zonder te lezen wat er stond. Vermits het niet om een op geld beluste organisatie gaat, kan ik trouwens nog best leven met deze advertentie en laat ik ze dus ook staan. Janine is trouwens deze ochtend al teruggeweest om te zien of de comment goedgekeurd is (vanaf er een link instaat, moet een reactie gemodereerd worden door moi), maar om 9 uur lag ik nog in mijn bed natuurlijk. Ik ben eens benieuwd of ze nog gaat terugkomen. Zo ja, heeft de campagne een beetje succes?

Dat andere verhaal dan. Een tijdje geleden – op 5 september om precies te zijn – sprak Nicolas me aan via het Plugoo-chat-met-mij-kadertje. Ik dacht natuurlijk meteen aan deze Nicolas, al vond ik het een beetje raar dat hij me op die manier zou contacteren in plaats van via msn, mail of sms. Toen de andere persoon zei: "Ik werk voor een reclamebureau en zou je graag een doos Special K toesturen, mag dat?", was wel duidelijk dat het over een andere Nicolas ging. Vermits de enige wederdienst "We hopen op een postje op je blog, maar er zijn geen verplichtingen…" was, heb ik maar ja gezegd. Voor zover ik weet is die doos echter nooit aangekomen, de postbode zal ze zelf wel achterovergeslagen hebben ofzo.

Eigenlijk wel grappig wat de reclamewereld probeert om aan positieve en schijnbaar spontane reclame te komen. Niet dat ik er iets op tegen heb, ze gaan gewoon mee met hun tijd en zijn wat creatief. Reclame is nu eenmaal misleiden.

5 Responses to “Blogreclame”

  1. Beste Ive,

    excuses dat ik helemaal verkeerd gelezen heb! Dat is erg slordig! Dat is in ons enthousiasme helemaal mis gegaan.

    We gebruiken inderdaad een tool van ons reclamebureau om op te sporen of mensen stoppen met roken. We hebben op deze manier al veel mensen gewezen op onze gratis tools. We proberen op deze manier mensen actief te helpen met het stoppen en ze een steuntje in de rug te geven.

    Gelukkig hoef jij niet te stoppen met roken, dus we hadden ook helemaal geen bericht bij je achter hoeven te laten.

    Met vriendelijke groet,

    Janine de Vries
    STIVORO

  2. Ik heb ook een advertentie staan van Janine de Vries maar nu werkt ze ineens voor Promotion-Time.com. Wij hebben een online gambling advertentie geplaatst en dat zou 34 euro oplevereren. Helaas nooit meer iets van gehoord. Op ons log zijn we niet vies van een beetje reclame maken maar dat doen we natuurlijk niet voor niks. Op dit moment stuur ik een mail naar Promotion-Time.com. Het bedrijf bestaat wel maar in de lijst met medewerkers komt geen Janine de Vries voor.. Een kleine zoektocht met google leert mij dat Janine wel heel veel baantjes heeft..
    Nu wil ik nog uitvinden wat ze dan wil met reclames op websites waar ze niet voor betaald.

    http://www.koolweblog.wordpress.com/

  3. Ook ik ben benaderd door Jeanine de Vries, vreemd genoeg via de bedrijfs-email info@hausamberg.eu waar je via onze weblog niet direct op komt, dan moet je eerst via de link naar de website van ons hotel….. maar goed, we zullen zien in hoeverre dit zuivere koffie is, de ervaring van DH is niet veelbelovend.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

three × 2 =

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.